ایلام- پایگاه خبری طلیعه زاگرس؛ زنگ اربعین به صدا درآمده است و خیل میلیونی مشتاقان کربلا، در تدارک برای حضور در این کنگره عظیم جهانی است، مواکب مختلف هم در حال تدارک برپایی هستند، اما در مورد مواکب لازم است نکاتی را یادآور شویم.
همه کسانی که به کشور عراق برای پیاده روی اربعین رفته اند متوجه شده اند که این مواکب به طور کامل توسط مردم برپا و اداره می شود، هر کس در توان خود، برخی مواکب بسیار بزرگ و با امکانات بالا و برخی بسیار کوچک و در حد یک پذیرایی بسیار مختصر، ولی آنچه که به وضوح مشاهده می شود این است که توسط مردم و هییت های مختلف عزاداری در عراق انجام می گیرد و عدم حضور دولت تقریبا بسیار جزئی و ناچیز است.
اما در ایران و در همین مرز مهران شاهد مواکب از طرف نهادها و ادارات مختلف دولتی هستیم که مخصوصا در سالهای اخیر به طور چشمگیری روبه افزایش است و بدتر از آن اینکه برپایی این مواکب را به عنوان یک رزومه برای خود به ثبت می رسانند!
بله همه ما قبول داریم که خدمت در دستگاه عظیم اربعین یک خدمت مقدس است، اما این خدمت را کاش مثل سالهای اول اربعین که کار در دست مردم بود و حال و هوای دیگری داشت، را ادامه می دادیم، نه اینکه دستگاه ها و ادارات دولتی در برپایی مواکب بزرگ با هم مسابقه بگذارند.
کاش امسال فضا برای هییت های محلی مختلف در سراسر استان از مساجد و حسینیه ها فراهم شود و خود به میدان خدمت به زائران حسینی بیایند و اربعین رنگ و بوی حضور پررنگ مردم را بگیرند.
هرجا که مردم آشپزخانه های خانگی و یا موکب های کوچک خود را برگزار کرده اند شاهد ارائه خدمات مطلوب بوده ایم، در این مواکب از هر قشری و با هر سن و سالی در آن حضور دارند و حتی خانوادگی به ارائه خدمت به زائران حسینی مشغول هستند.
اینکه موکب بزرگ و با امکانات دولتی بالا را در مسیر زائران بگذاریم، خیلی هنری انجام نداده ایم چرا که با این کار مواکب کوچک اما دلی و مردمی را کنار زده و حضور مردم را کمرنگ کرده ایم.
در خیلی جاها همه به عینه حتی بچه های خردسال را دیده اند که با گذاشتن یک میز کوچک و یک سایه بان، موکب بسیار محقر و ساده را برپا کرده اما وقتی همین بچه ها به زائران یک بطری آب می دهند سرشار از عشق و صمیمیت و همدلی در این مسیر دلدادگی است، و چه بسا خیلی ها دوست دارند در این مواکب پذیرایی شوند چرا که خلوص نیت و ارادت و سادگی برپاکنندگان آن حتی به وضوح قابل مشاهده است.
ای کاش مواکب بزرگ دولتی این موکب های کوچک اما تاثیرگذار مردمی را کنار نمی زدند، ای کاش برپایی مواکب دولتی رزومه و ارائه خدمت یک نهاد دولتی برای گرفتن بودجه بیشتر محسوب نمیشد.
اینکه یک مدیر و مسئول خدمت به زائران امام حسین (ع) را به عنوان یک ماموریت برای خود قرار دهد و به دنبال حق ماموریت باشد به هیچ عنوان با ارادت به سیدالشهدا(ع) سازگاری ندارد، اینکه ما موکبهای مردمی را کنار بزنیم و به جایش موکبهای با حق ماموریت دولتی بگذاریم، قابل توجیه نیست و موضوع دیگر اینکه از رسانه های مختلف انتظار است که بیشتر به دنبال انعکاس سوژه های مردمی باشند تا سوژه های نهادهای دولتی.
البته ما نمی خواهیم حضور دستگاههای دولتی به صفر برسد اما به حداقل رسانده شود و به گونه ای نباشد که مواکب مردمی نادیده گرفته شوند.
همین الان هم که نقش برپایی مواکب مردمی کمرنگ است اما ما شاهد برپایی آشپزخانه های خانگی و نذورات گسترده مردم در مواکب مختلف هستیم که نشان از ارادت مردم به صاحب اربعین و علاقه آنها به حضور در خدمت رسانی به زائران اربعین دارد که این خود یک سرمایه عظیم معنوی در استان است.
و امیدواریم که امسال و سالهای آینده به این مشکل پیش آمده توجه بیشتری شود و مواکب دولتی را حداقل به تعداد بسیار کمتری برگزار و فضا را به دست مردم و هییت های مختلف محلی مساجد و حسینیه ها قرار دهند و دستگاه های دولتی هم فقط به نقش نظارتی خود اکتفا کنند.
- نویسنده : فرشته سنجیده


















Friday, 26 June , 2026