استان فقط استاندار نیست، هرچند در جای خود پاسخگو است ولی استاندار چهار معاون دارد که هر یک از آنها تاکنون برنامه خاصی برای استان بروز و ظهور نداده اند.

ایلام- پایگاه خبری طلیعه زاگرس؛ قطعا برای توسعه و پاسخگویی به مردم و رسانه نباید همیشه سراغ استاندار را گرفت، معاونین نیز باید ورود جدی داشته باشند و پاسخگوی بخشی از مشکلات و مسائل مردم باشند.

اگر از معاونین استاندار شروع کنیم قطعا اولین نفر معاون سیاسی و امنیتی استاندار است، شخصی که باید جانشین استاندار در غیاب وی باشد، متاسفانه تاکنون اینجور نبوده و برنامه خاص از ایشان در بسیاری از حوزه ها بومی استان از جمله آسیب های اجتماعی، نشاط اجتماعی، رسانه، تعامل با سیاسیون و احزاب دیده نشده در حالی که گفتمان دولت چهاردهم صداقت و گفتگو بود.

در مسأله تردد در مرز مهران در ایام مختلف سال به دلیل مشغله استاندار باید شاهد معاون سیاسی و امنیتی استاندار باشیم، ولی بیشتر اوقات باز خود استاندار ورود می کنند.

جلسات ایشان به عنوان جانشین استاندار بیشتر به «تحلیل» ختم شده آن هم مسائل و موضوعات ملی؛ در حالی که الان باید ایشان برنامه های خود را در موضوعات بومی استان عملیاتی کنند.

هماهنگی و هدایت فرمانداران برای تحقق سیاست های عمومی و برنامه های دولت از وظایف ایشان است ولی متاسفانه برخی شهرستان ها به حال خود رها شده اند.

معاون سیاسی باید کاریزما و جذبه داشته باشه تا بتواند تاثیرگذار باشد ولی به قول یک بنده خدایی «معاون سیاسی، جذبه‌اش کو؟ تا کی تحلیل، تا کی این جادو»

البته اینکه شخصی نتواند به خوبی با جامعه، افکار عمومی، رسانه، نخبگان و دانشگاهیان و سیاسیون ارتباط بگیرد، قطعا از پس پست معاونت سیاسی برنمی آید.

معاون عمرانی هم تقریبا کار خود را در جلسات می گذراند، یا به همراهی استاندار در بازدیدها می پردازد، اما اربعین نزدیک است و باید برنامه های استان را در حوزه زیرساخت ها و رفع مشکلات سال گذشته در حوزه عمرانی مشخص باشد.

فعلا چشم انداز و برنامه ای برای تکمیل هزاران پروژه نیمه تمام در استان دیده نمی شود و کارها با دستورالعمل های جلسات پیش می شود فارغ از اینکه این پروژه ها با این جلسات تکمیل نمی شوند.

چشم انداز اقتصادی استان هم با معاون هماهنگی اقتصادی استانداری به جایی نرسیده، خیلی جلسه دارد ولی سرمایه گذاری در استان تکانی نخورده است.

پروژه های مهم اقتصادی استان هم مثل سابق پیش می روند که نشان می دهد خلاصه کار این معاونت در همان جلسات معطوف شده است.

مشکلات صنعت، نان، صادرات، تولید و… در استان همچنان روند گذشته است، انگار نه انگار نه خانی آمده نه خانی رفته.

انگار نه انگار اصلاً سال سرمایه گذاری برای رونق تولید است، شاید در استان ایلام شعار سال چیزی دیگر باشد!

معاونت توسعه که هم وقتی به وظایف این معاونت توجه می کنیم و انبوهی از «نظارت ها» ذکره شده که در همان روال همیشگی پیش می رود، ماشاالله فقط کارها بیشتر بخشنامه ای و آیین نامه ای و… شده است.

آنچه که مهم است بدنه کارشناسی استان ایلام به خصوص در فرمانداری ها و بخشداری ها ضعیف است و هیچ تلاشی برای ارتقای بدنه کارشناسی استان صورت نمی گیرد. حتی بعضی از فرمانداری ها برخورد با ارباب رجوع را بلد نیستند.

بالاخره دولت چهاردهم سرکار آمد که خیلی از مسائل گذشته را حل کند، قطعا معاونین استاندار نقش کلیدی در توسعه استاندار ندارد، متاسفانه تاکنون برنامه مشخص و عملیاتی از سوی آنها دیده نشده و همان روال گذشته طی می شود.

پیشنهاد می دهیم معاونت های مختلف برنامه های خود را در رسانه ها برای حل مشکلات و مسائل استان بیان کنند.

تحلیل‌ها بلند، دست‌ها خالی،
معاونت ها نشسته، شهر چه حالی؟

  • نویسنده : فرشته سنجیده