بروکراسی دست و پاگیر اداری و کاغذبازی‌های بی‌دلیل، نه‌تنها کرامت مردم را خدشه‌دار می‌کند، بلکه بزرگ‌ترین مانع توسعه استان و عامل تحریم‌های داخلی و بزرگ‌ترین عامل کاهش اعتماد اجتماعی است.

ایلام- پایگاه خبری طلیعه زاگرس؛ تحلیلی کوتاه بر سخنان نماینده محترم ولی‌فقیه در استان و امام جمعه ایلام در خطبه‌های نماز جمعه روز گذشته.

امام جمعه ایلام، تأخیر در انجام امورات مردم توسط دستگاه‌های اجرایی را نه‌تنها یک معضل و منکر اداری، بلکه مسئله‌ای بسیار مهم دانستند که اثرات منفی آن بر پیکره توسعه استان سنگینی می‌کند.

آنچه که نماینده محترم ولی‌فقیه به درستی بیان کردند، در حقیقت بازگشت به روح اصیل مدیریت اسلامی و فقه کارمندی است.

در منطق قرآن، هر خدمتی به مردم عبادت است و هر رنجی که از دوش مؤمنی برداشته شود، نزد پروردگار پاداشی عظیم دارد.

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «مردم عیال خداوندند و محبوب‌ترین بندگان، آنان‌اند که بیشتر به بندگان خدا نفع رسانند.»

در دل خطبه جمعه حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی‌تبار، پیام‌های مهمی نهفته است که بر همه مسئولین و کارگزاران دولتی در همه نهادهایی که با مردم سروکار دارند، ضروری است این پیام مهم و تأثیرگذار که برگرفته از فقه و شریعت است را به خوبی دریافت کرده و در راستای عمل به آن و حل موانع آن، گام‌های عملی بردارند.

پیام مهم این است:

بروکراسی دست و پاگیر اداری و کاغذبازی‌های بی‌دلیل، نه‌تنها کرامت مردم را خدشه‌دار می‌کند، بلکه بزرگ‌ترین مانع توسعه استان و عامل تحریم‌های داخلی و بزرگ‌ترین عامل کاهش اعتماد اجتماعی است.

یقیناً جامعه‌ای توسعه می‌یابد و دستگاهی موفق است که کار مردم در آن روان و آسان و تسهیل گردد و ارباب‌رجوع در آن احساس احترام و عزت کند.

از نگاه دین، «مدیریت» و «میز کار» نه‌تنها محل انجام وظیفه است، بلکه «محراب خدمت» نیز هست.

کارمند، وقتی در اداره می‌نشیند، در حقیقت در سنگر عبادت نشسته است. هر امضا، هر پاسخ و هر لبخند، اگر برای رضای خدا باشد، عبادتی است که در زمین انجام می‌شود و در آسمان‌ها ثبت می‌گردد.

در قرآن کریم آمده است: «خداوند فرمان می‌دهد که امانت‌ها را به صاحبانش بازگردانید».

چرا که هر وظیفه‌ی اداری، امانتی الهی است؛ و هر نامه و هر پرونده‌ای که بر میز و کارتابل کارمندی قرار می‌گیرد، امانتی مردمی است در دست او.

تأخیر بی‌دلیل، کم‌کاری یا سردی در رفتار، در فقه اسلامی مصداق تضییع حق‌الناس و خیانت در امانت است.

امام صادق (ع) در این زمینه هشدار داده‌اند: «کسی که حقی از مؤمنی را ضایع کند، همواره مورد خشم خداست تا آن حق را ادا کند.»

کسی که مردم به او رجوع می‌کنند، در واقع از سوی خدا مأمور گشودن گرهی از زندگی بندگانش شده است.

پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «مردم عیال خدا هستند و محبوب‌ترین بندگان نزد خدا، سودمندترینِ آنان برای بندگان اوست.»

بنابراین هر مراجعه‌کننده، نعمت و فرصتی برای رسیدن به قرب الهی است.

خدمت صادقانه به مردم از نظر فقهی، از بسیاری از عبادات فردی برتر است و در برخی روایات و احادیث، برآوردن نیاز مؤمن از عبادت یک سال برتر شمرده شده است.

اما در برابر این روح خدمت، منکر خطرناک بروکراسی دست و پاگیر اداری قرار دارد.

بروکراسی خطرناک اداری، بزرگ‌ترین مانع توسعه است و مدیران و کارشناسان و کارگزارانی که در این چرخه خطرناک و نامیمون گرفتارند، بزرگ‌ترین مانع توسعه و گردانندگان اصلی تحریم داخلی‌اند.

بی‌شک بروکراسی دست و پاگیر اداری و عدم انجام به‌موقع امورات اداری مراجعین و مردم، بزرگ‌ترین تحریم داخلی است که اثرش از هزاران موشک دشمن بدتر خواهد بود.

افرادی که مؤمنانه و دلسوزانه در خدمت به خلق، گمنامانه و مجاهدانه تلاش می‌کنند، بی‌شک مجاهدان بی‌سلاحی هستند که جبهه‌شان میز کار است و سلاحشان انصاف و سرعت در خدمت بی‌منت به خلق.

مردم قدردان و عزیزمان، شرایط کشور را در این مقطع از زمان بهتر از ماها متوجه‌اند، اما در مراجعاتشان به دستگاه‌های اجرایی، صداقت و پیگیری دلسوزانه بدون منت و به‌دور از بروکراسی و کاغذبازی و تسهیل در اموراتشان را می‌خواهند؛ ولو اینکه کارشان هم به دلایل قانونی انجام نگیرد.

اکنون که همه این پیام مهم را دریافت نموده‌اند، زمان آن است که همه دلسوزان استان، رسانه‌ها، پژوهشگران، مطالبه‌گران، علما، سایر ائمه جمعه استان، تبیین‌گر و مطالبه‌گر این مسئله مهم و تأثیرگذار باشند.

همچنین فرض است که مدیران و کارگزاران نظام اداری، از منِ کارشناس گرفته تا مسئولین استان در همه رده‌های مدیریتی و در همه نهادهای خدمات‌رسان، پیام مهم خطبه‌های جمعه ایلام که برگرفته از فقه و شریعت اسلامی است را سرلوحه عمل خویش قرار داده و این تحریم داخلی و مانع بزرگ توسعه که مدت‌هاست مهمان ناخوانده بعضی از سیستم‌های اداری شده را از سر راه توسعه استان برداریم.

✍️ امیرحسین بهرامی