آیا ایلام باز باید تاوان مدیران فرصت سوز را بدهد؟ /چرا باید به مدیرانی که باعث فرار سرمایه گذاران از این استان می شوند، اعتماد شود؟!

ضعف مدیریت استان در دوره های مختلف در فراهم کردن زیر ساختهای ضروری مانند جاده، انرژی، امنیت و… جهت مساعد نمودن فضای اقتصادی برای جذب سرمایه‌ گذار بخش خصوصی خود عامل بازدارنده ای است که سالهاست گریبان ایلامِ محروم از نعمت رشد و بالندگی را گرفته است

فرار سرمایه ای که ماحصل آن تاثیرات منفی در افزایش نرخ بیکاری جوانان، رشد شاخص فلاکت و ناهنجاریهای اجتماعی و فرهنگی در استان است

سرمایه گذاری به عنوان موتور رشد و توسعه اقتصادی در استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به گونه ای که تقویت سرمایه گذاری موجب بهبود رفاه اقتصادی در استان خواهد شد

نرخ بالای تورم منجر به وقوع بی ثباتی و نااطمینانی در فضای اقتصاد شده، در چنین شرایطی سرمایه گذار بخش خصوصی نیازمند داشتن تضمین برای حفظ اصل و سود سرمایه خود میباشد، اما متأسفانه برخی مسئولین بعضا ناکارآمد و غیر متخصص در دوره های مختلف با درک وارونه ای که از وقایع اطراف خود داشتند ، قضیه را برعکس دیدند و بجای تضمین در قالب ارائه مشوق های لازم و بیمه سرمایه بخش خصوصی، تقاضای تضمین از سرمایه گذار این بخش ها را داشتند !

اینجاست که باید گفت، “خنده تلخ من از گریه غم انگیزتر است کارم از گریه گذشته به آن می خندم”

برخورد نامناسب این دست مدیران که در کلاس مدیریتی نیستند و بدون پشتوانه علمی و تجربی تنها به کمک پشتوانه های دیگر همچون رانت، برخورداری از حمایتهای نمایندگان ، حزبی و یا قومی و قبیله ای بر مسند ریاست تکیه زده اند، عدم ریسک پذیری و محافظه کار بودنشان و نیز بی مسئولیتی آنان از جمله عواملی است که سرمایه گذاری را در استان تهدید می کنند!

استان ایلام دارای منابع طبیعی و خدادادی مناسبی است اما بسیاری از مدیران آن اهل تعامل سازنده با سرمایه گذار بخش خصوصی نبوده و بدنبال آن نیستند که سرمایه گذار را در استان پایبند کنند بلکه دنبال آن هستند چه چیز گیر خودشان خواهد آمد!

سرمایه گذار هم عمدتا به دلیل بوروکراسی اداری در بخش دولتی، از استان خارج شده و در استان های دیگر وارد سرمایه گذاری می شود!

آنجا که بهره برداری از کلنگ زنی های بی برنامه و رزومه پُر کن برخی مدیران کت و شلوار پوشِ کلنگ به دست ره به جایی نبرده و عملا منجر به هدر رفت سرمایه های بیت المال و تلمبار شدن انبوهی از پروژه های نیمه تمام در استان ایلام شده است!
اهمیت وجود سرمایه گذار بخش خصوصی بیش از پیش مشخص شده، و لزوم داشتن و بکارگیری این سرمایه ها بیشتر درک میشود

اکنون باید از استاندار ایلام پرسید آیا وجود چنین مدیرانی برای استان سودآور است یا مضر؟ این مدیران ناتوان و ناکارآمد تا چه وقت قرار است بر سر کار بمانند و «فرصت سوزی» کنند؟
آیا همچنان باید منتظر فرصت سوزی بیشتری در این استان باشیم؟

  • منبع خبر : طلیعه زاگرس