ریاکاران نمایش دینداری را حرفه ای اجرا می کنند، از صف اول نماز تا چفیه و.... که هیچ اعتقادی پشتش نیست/و در این میان این دینداران واقعی هستند که به خاطر رفتار ریاکارانه عده ای، مظلوم واقع و قضاوت نادرست می‌شوند.

ایلام؛ پایگاه خبری طلیعه زاگرس_ قطعاً همه ما در مورد ریا و ریاکاری زیاد شنیده ایم و در عمل نیز افراد ریاکار را هم دیده ایم که چطور در ظاهر خود را معتقد به امری می دانند اما در باطن هیچ اعتقادی پشت آن قرار ندارد و تنها برای مورد تایید و تحسین دیگران آن عمل را انجام می دهند.

در جامعه ما صفت ریاکار بیشتر برای افرادی بکار می رود که با استفاده از اعمال مذهبی سعی دارند بنا بر اهداف و منفعتی خود را غیر از آنچه که هستند، نشان دهند از شخصی گرفته که برای استخدام در جایی ظاهری موجه و پوششی خاص به خود می‌دهد تا فردی که در ارکان بالای مدیریتی خود را مدافع ارزشهای دینی معرفی می کند تا شاید مورد تایید و گمارده شدن در جایی قرار بگیرد، از شخصی که در محیط کار برای نشان دادن شخصیتی معتقد از خود در صف اول نماز است و به بهانه نماز کارش را تعطیل می کند اما در منزل نه نماز می خواند و نه اعتقادی به نماز دارد تا شخصی که اصلاً روزه نمی گیرد و در ماه رمضان در جلسات و محل کار طوری رفتار می کند که انگار بدون سحری روزه بوده است!، از شخصی که در مراسمات مذهبی و نماز جمعه بدون هیچ اعتقاد قلبی و فقط به خاطر گزینش استخدامی حضور پیدا می کند تا مدیری که به خاطر شرایطش از حجاب دفاع می کند اما بدحجابی اطرافیانش مورد تاییدش می باشد!

جامعه ما به خاطر هویت دینی آن متاسفانه از جانب ریاکاران و متظاهرین به دین ضربه خورده و برخی جوانان را از دین و مذهب دور کرده اند، چرا که وقتی می بینند یک شخصی که ادعای خدا و پیغمبر و آخرت و درآمد حلال دارد اما هر جا که برایش فرصت مهیا بوده هیچ رحمی به بیت المال نکرده است، معلوم است که جوان و نوجوان ما را با ابهام و سردرگمی روبرو می کنند، وقتی در قاب تلویزیون برخی ها جلو دوربین برای مردم حرفهایی با آب و تاب در مورد موضوعات مختلف بویژه ادعای دینی و ارزشی بودن می زنند اما در واقعیت غیر از آن هستند و در بیرون و جلو چشم مردم و در صفحات مجازی طور دیگری رفتار می کنند معلوم است که نه تنها ریاکار و دو رنگ بودنش برای مردم رو می‌شود که ارزشهای دینی و اخلاقی جامعه را نیز سوال می‌برد.

وقتی دولتی جابجا می‌شود برخی ها همزمان با تغییر آن دولت رنگ عوض می کنند و ظاهر خود و باورهایشان را با گفتمان آن دولت هماهنگ می کنند! از ظاهر و دکمه باز یا بسته کردن پیراهن تا حضور در مراسم دعا و یا کنسرت! هر کدام که برایش منفعتی داشته باشد همانگونه میشوند، حتی بعضاً مشاهده شده برخی افراد در هنگام تغییر مدیران پروفایل خود را در جهت اهداف و خواست دولت مستقر تغییر داده شاید که مورد پسند واقع شوند!

افراد ریاکار و متظاهر نه تنها شخصیت خود که نام دین و افراد متدین واقعی را هم خدشه دار کرده اند، این افراد باورهای دینی را هم نزد بخشی از جامعه کمرنگ می کنند چرا که همین بخش ممکن است معیار دین را با رفتارهای آنها بسنجند.

افراد ریاکار در تاریخ اسلام ضربه های جبران ناپذیری به نام دین بر پیکر دین زدند، و همچنان هم متاسفانه در جامعه حضور دارند، در صف اول نماز جماعت هستند، در صف تشییع شهدا هستند، در صف عزاداران حسینی هستند، در صف کمک به ایتام هستند اما نه برای خدا و خود بلکه برای تحسین توسط دیگران و قرار گرفتن در جایگاهی ویژه و رسیدن به منفعت شخصی.

هرچند در جامعه ما افراد مومن و معتقد اما گمنام در زمینه های مختلف در کشور کم نیستند اما در برخی موارد رفتار ریاکارانه یک شخصیت می تواند تاثیر بسیار بدی در باورهای جوانان بگذارد، امیدواریم در جامعه ما کسانی برای جوان و نوجوان ما الگو شود و معیار تشخیص ارزشهای دینی قرار بگیرد که امتحان پس داده باشد و خلوص نیتش برای مردم ثابت شده باشد.

این مطلب را با آیه ای از قرآن در خصوص افراد ریاکار به پایان می بریم:

در آيه ۳۸ سوره نساء، اعمال ريائى را همرديف عدم ايمان به خدا و روز قيامت و همنشينى با شيطان شمرده مى فرمايد: (آنها كسانى هستند كه اموال خود را براى نشان دادن به مردم انفاق مى كنند و ايمان به خداوند و روز باز پسين ندارند [چرا كه شيطان رفيق و همنشين آنها است] و كسى كه شيطان قرين اوست بد قرينى انتخاب كرده است).

آری هر چند ریاکاران متظاهر یک درد بزرگ در جامعه اسلامی بوده و هستند و شاید هیچ چیز به اندازه آنها به اسلام ضربه نرسانده است اما نباید تمام اسلام عزیز را با آنان بسنجیم چرا که اسلام واقعی از دست آنان خون دلها خورده است، باید اسلام را با شخصیت‌های واقعی بسنجیم.

  • نویسنده : فرشته سنجیده