با پشت میزنشینی و کارهای روتین استان توسعه پیدا نمی کند؛ مدیران استاندار را همراهی کنند/پیگیری اصل کار مدیریت است/ وقتی مدیری پیگیر کاری می‌شود یعنی برای نقش خود و پاسخگویی عملی به مردم ارزش قائل است.

ایلام؛ پایگاه خبری طلیعه زاگرس_ همیشه از مدیران توانمند و متخصص سخن زیاد رفته است، خستگی ناپذیری، جهادی بودن، متخصص، تکریم ارباب رجوع و… از ویژگی های یک مدیر موفق است که اگر فردی در جایگاه مدیریت این ویژگی ها را به معنای واقعی داشته باشد می توان گفت در مسیر مدیریت خود موفق بوده است.

شاید هیچ ویژگی به اندازه پیگیر بودن برای جایگاه یک مدیر در نزد مردم مهم نباشد، چرا که پیگیری اصل کار مدیریت است، وقتی مدیری پیگیر کاری می‌شود یعنی برای نقش خود و مردم ارزش قائل است و نمی خواهد حرف خود و مافوقش بر زمین بماند و همچنین سر حرفی که به مردم گفته و زیرش را امضاء زده است تا آخر می ماند.

مدیران اختیارات قانونی قابل توجهی دارند و به همین جهت هم قرار نیست بار تمامی کارها و پیگیریهای مستمر بر دوش نماینده عالی دولت در استان باشد چرا که ایشان هم وظایف خود را دارد و هم اینکه کار مدیران بر دوش او نیست که انجام دهد مگر صرفا در مواردی که لازم به همکاری ایشان باشد.

یک مدیر توانمند باید خودش به تنهایی و بدون چشمداشت حمایتی از جانب شخص استاندار قدرت چانه زنی در پایتخت را داشته باشد و برای مجموعه مدیریتی اش و تعهداتی که داده است، امکانات چشمگیر بیاورد.

پیگیر بودن یک مدیر در تمامی موضوعات مربوط به آن و تلاش در حل مشکلات و باز شدن گره ها در حوزه تحت مدیریت مدیران وظیفه مهمی است که مدیران کارآمد آن را برای خود به عنوان کمترین وظیفه در نظر دارند.

دستور دادن نامه اداری کمترین کار یک مدیر است و در واقع استارت کار با آن شروع می‌شود اما کار با پیگیری حل می‌شود و یک مدیر نباید با یک تلفن و امضاء کار خود را تمام شده بداند بلکه تا به انجام رسیدن نهایی آن باید به وظیفه خود عمل کند.

بعضاً مشاهده می‌شود که برخی مدیران کوتاهی ها را در این زمینه دارند و حتی در مواردی به دستور و اقدام استاندار اکتفا می کنند و خودشان را از بقیه ماجرا کنار می کشند!

به این مدیران باید یادآوری کرد که اگر نیاز به پیگیری آنها نبود دیگر فلسفه حضور آنها در این جایگاه برای چه بوده است؟

اگر قرار به اکتفا کردن به دستور استاندار و روند معمول اداری بود دیگر چه نیازی به مدیران و هزینه کردن برای یک سازمان و نهاد بود؟

نامه های تلنبار شده و بی نتیجه با امضاء مدیران نشان دهنده وجود برخی مدیرانی است که از مدیریت تنها پشت میز نشینی و نقش بستن اسم خود در پای نامه را می بینند و از دیدنش کیف می کنند و برایشان اهمیتی ندارد که این دستور به سرانجام برسد یا نه!!

یک مدیر کارآمد و توانمند باید تا حسب نتیجه کامل از دستوری که داده است پیگیر باشد و آن را پشت گوش نیندازد، این هم وظیفه اوست و هم اینکه اعتماد بین ارباب رجوع با سیستم اداری را تقویت می کند.

در پایان بنا به گفته رییس جمهور مدیر باید تحول گرا باشد و افرادی که از روحیه تحول‌خواهی برخوردار نیستند، در مناصب مدیریتی و مهم قرار نگیرند.

آری این جمله رئیس جمهور بسیار حائز اهمیت است چون یکی دیگر از مشخصه های بارز مدیریتی، تحول خواه بودن، برنامه داشتن برای تحول و ریسک پذیری در این مسیر است، که اگر مدیری این سه موضوع را در درون خود نهادینه نکند و در این مسیر حرکت نکند قطعا مدیری کارآمد نخواهد بود و نمی تواند نماینده خوبی برای دولت در پیشبرد اهدافش باشد.

  • نویسنده : فرشته سنجیده