ایلام- پایگاه خبری طلیعه زاگرس؛ نفوذ؛ جای دادن و جای گرفتن در دل یک حکومت است که در راستای رسیدن به اهداف نافذ که معمولا هدف از آن انحراف مسیر حکومت، و در نهایت انحطاط و سقوط آن و یا شکل دهی یک حکومت طبق نظر و نقشه راه مورد نظر نافذ است که روشی کم هزینه و پرکاربرد اما در عین حال خطرناکتر از بمب اتم است!
امروز جامعه ایران به درستی رد نفوذ در لایه های حاکمیت را دیده و نتیجه رفتار نفوذی را هم شاهد بود.
جنگ تحمیلی ۱۲ روزه اسرائیل علیه ایران مصادیقی از نفوذ داشت که اظهر من الشمس بود، از گرا دادن اماکن و افراد تا تبلیغات میدانی برای دشمن.
اما نفوذ به همین موارد ختم نمیشود، نفوذ به معنای واقعی تر یعنی از جنس خود در مناصب اجرایی قرار گرفتن، بهره مندی از امکانات و مزایای کاری، شغلی و… ولی با رفتار و گفتارت و هدفمند و تعمداً در بین مردم ایجاد نارضایتی شود!
یکی از مصادیق مهم نفوذ آن کارمندی است که از جمهوری اسلامی حقوق می گیرد ولی ارباب رجوع را معطل می کند، قانون را به سخره می گیرد، وظایف محوله را انجام نمی دهد و موجبات نارضایتی عمومی را فراهم می سازد.
نفوذ یعنی اینکه برای انجام ندادن کار مردم بهانه تراشیدن و توجیه کردن.
نفود یعنی آن بانکی که وام ودیعه مسکن را پرداخت نمی کند، وام فرزند آوری را پرداخت نمی کند و فتوای رهبر انقلاب را مبنی بر ارائه مشوق ها برای فرزند آوری در طرح جوانی جمعیت بر زمین می گذارد
نفوذ و نفوذی سخت افزارشان با عامه مردم همگن است ولی نرم افزارشان عداوت و دشمنی است.
نفوذ فقط عبور از لایه های امنیتی و دسترسی به مقامات رده بالا نیست، هدف نفوذ ایجاد نارضایتی عمومی است، حالا این نارضایتی می تواند به خاطر بی اعتنایی و تمسخر یک کارمند و یا رئیس یک اداره به ارباب رجوع باشد، می تواند به خاطر پارتی بازی و حق خوری یک مسئول در جای دادن اطرافیان خود در شغل و جایگاهی باشد، می تواند با امروز و فردا کردن رئیس شعبه یک بانک برای پرداخت یک وام با رقم پایین باشد، می تواند فریب مردم در پرداخت وام فرزند آوری و تمسخر داشتن فرزند زیاد توسط یک مسئول دولتی باشد، می تواند یک مسئول دولتی باشد که در ظاهر خیلی سیاسی بازی هم بلد نیست اما راحت با چپاول توجیه گرانه از بیت المال خونه و ملک و ماشین آنچنانی را مال خود کند، می تواند چفیه بیندازد و از شهدا بگوید و گریه کند اما در عمل اجازه ندهد در حوزه کاریش یک خط وصیت شهدا اجرا شود، می تواند یک رسانه باشد و خیلی نرم و ریز و حرفه ای در راستای هدف دشمن قلم بزند و…
همه اینها نفوذی هستند، نفوذی که شاخ و دم ندارد کسی او را با انگشت نشان دهد، هر کس با هر عنوان و منصبی در جهت نارضایتی مردم گام بردارد نفوذی است.
انتظار افکار عمومی از نهادهای امنیتی این است که به هیچ وجه با چنین افرادی که مردم را به نظام و انقلاب بدبین می کنند مماشات نکنند بلکه برخوردی قاطع داشته باشند تا نتیجه آن در جامعه به عینه دیده شود.
- نویسنده : فرشته سنجیده


















Friday, 26 June , 2026