ایلام- پایگاه خبری طلیعه زاگرس؛ تولید برنامه های متنوع فرهنگی و هنری از مرکز ایلام و هم زمان پخش آن از شبکه های سراسری و بین الملی در محدوده زمانی چهارم تا دهم مردادماه ۱۴۰۴ تحت عنوان (ایران جان و ایلام ایران) نقطه عطف تاریخ رویدادهای فرهنگی و هنری استان در صدا و سیمای مرکز ایلام است.
به همین مناسبت لازم است از زحمات همه دست اندرکاران و برنامه سازان و مجریان و عوامل فنی و مدیران ارشد سازمان و مرکز ایلام و همکاری خوب سازمان ها و مجموعه استانداری قدردانی کرد برای آگاهی کاربران فضای مجازی و نسل جدید مرور و ذکر تاریخچه تأسیس رادیو و تلویزیون و صدا و سیمای مرکز ایلام خالی از لطف نخواهد بود.
نخستین فرستنده رادیویی در سال ۵۱ با قدرت یک کیلووات در محل کنونی مرکز و یک فرستنده پرقدرت تلویزیونی با اهداف برون مرزی در محل ایستگاه نخچیر ایلام افتتاح شد این فرستنده شهرهای ایلام، مهران و صالحآباد و بخشی از کشور عراق را تحت پوشش شبکه اول قرار میداد و پس از مدتی شبکه دوم نیز در این ایستگاه تقویت گردید.
از فعالان رسانه ای و گوینده گان قبل از انقلاب می توان به مرحوم ماشاالله رشنوادی و فیروز آجیل چی و از مدیران بومی به مرحوم علیداد عالی نژاد اشاره کرد.
علاوه بر تقویت رادیو ایران، و پخش ترانه های درخواستی، بیشترین پخش آواها و نواهای کردی و لری، به هوره علی نظر و صیدقلی کشاورز و خواننده گان بومی از لرستان و کرمانشاه و بعضاً کردستان اختصاص یافت. پس از انقلاب ایستگاههای تلویزیونی مانشت، کبیرکوه، دینارکوه و پشمین و جام جم و بانگنجاب و صالح آباد و دهلران هم برای پوشش کاملتر رادیو و تلویزیون در سطح استان به مرور راه اندازی شد.
تلویزیون ایلام تا سال ۶۴ وامدار برنامههای مرکز کرمانشاه بود و صبح روزهای جمعه اقدام به بازپخش برنامههایی همچون، (چه بکم ده ده س کرانشینی برگرفته از اشعار شامی کرمانشاهی) میکرد اما از سال ۶۵ به بعد از شبکه استانی کرمانشاه منفک و صدا و سیمای مرکز ایلام مستقل گردید.
در سال ۱۳۶۲ برای اولین بار تولید برنامههای رادیویی در این مرکز تجربه شد.
مجریان و گویندگان این مقطع آقایان بهزاد حسنوند، نقی بختی، حشمت کرمخانی، مشمولی، بیگلریان، حیدری و خسروی پور و خانم عبدالهی و گلمحمدی و… بودند در سال ۶۵ رادیو جبهه با احداث فرستنده شاهد (مابین گلان و کنجانچم) راه اندازی و اخبار جبهه میانی را پوشش میداد.
نخستین استودیوی سیمای مرکز ایلام در سال ۱۳۷۱بهطور موقت راهاندازی و اخبار سیما به صورت ضبطی در محل استودیوی رادیو پخش میشد.
عملیات اجرایی ساختمان مرکز ایلام با زیربنایی بالغ بر ده هزار مترمربع در سال ۱۳۷۲ آغاز و در سال ۱۳۷۵ همزمان با سفر مرحوم هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت و دکتر علی لاریجانی به بهرهبرداری رسید و در نهایت شبکه استانی سیمای ایلام، با لگوی (قلاقیران و نیمه گنبد علی صالح ع) همزمان با سالروز آزادسازی مهران در تاریخ دهم تیر ۱۳۸۳ با حضور مهندس عزت الله ضرغامی (رئیس وقت سازمان) در شهر ایلام افتتاح شد.
قبل و پس از افتتاح شبکه استانی تهیه کننده گانی همچون علی باصره، علی مرادی، مرتضی هواسی، جعفر سلطانی، عقابی، رشیدی، هاشمی نیا، اکبری، صالحی، قاسمی، آزادی، رضایی و سایر همکاران برای اعتلای مرکز سنگ تمام گذاشتند و مجریان با سوادی همچون عبدالحمید یعقوبیان، کورش صادقی، جواد والایی، داریوش همتی، احسان رضایی، یوسف میرزایی، و خانم ها آرزو خانی و طاهره صیدمحمدی و بازیگرانی همچون عباس گهرسودی، هاشم پالیزبان، اکبر ناصرنیا، قدرت باقری، نقی پناهیان و.. موجبات جذب مخاطب را فراهم آوردند.
اولین برنامههای پرمخاطب مرکز (هزارپیشه و خومانی بنور) بود که با استقبال گرم مردم مواجه شدند.
هادی شریفی، کرم الله حکمتی پور، سیدفرضی رسایی، مجید میرابی زاده، اسد قبادی، شیرزاد همتی، بهادری، ناصری شوهان، محمدزاده، کاردوست، کاکایی، داراب پور، ابراهیمی و خانم طهماسبی از چهره های سرشناس و شناخته شده مرکز در آن زمان هستند.
از تیرماه سال ۹۶ به بعد پخش برنامههای شبکه ۲۴ ساعته شده و مخاطبان از اقصی نقاط ایران و دنیا بر بستر ماهواره امکان دیدن برنامههای سیمای ایلام را یافته اند.
از سال ۱۴۰۳ به واسطه تلاش عوامل فنی برنامههای شبکه ایلام با کیفیت HD و فرمت HEVC از طریق فرستنده های زمینی قابل دسترس است.
آقایان نافعی، همتی، پیریایی، جعفری، رحیمی، مددی، آسایش، رامک، رحیم زاده، شیروی، بازوند، و ناصر بهرام از مدیران اثرگذار مرکز ایلام پس از منفک شدن از استان کرمانشاه هستند.
✍️لطیف صادقی
#طلیعه_زاگرس
#رویداد_ملی
#ایران_جان_ایلام_ایران


















Friday, 26 June , 2026