ایلام- پایگاه خبری طلیعه زاگرس؛ در جامعهای که مردم برای کوچکترین کار اداری باید ساعتها در صف بمانند، از اتاقی به اتاقی دیگر فرستاده شوند و در نهایت با بیحوصلگی یا بیاحترامی یک کارمند یا مدیر مواجه گردند، سرمایه اجتماعی بهتدریج فرسوده میشود.
سخن امام جمعه ایلام که «بیاحترامی برخی کارمندان و مدیران از موشک دشمن خطرناکتر است» شعار احساسی نیست، بلکه تشخیص درست یک بحران خاموش است، هدفش اغراق برای تهییج نیست، بلکه یک هشدار اخلاقی و فرهنگی است.
تحقیر اربابرجوع و بیتفاوتی در ادارات استان، اعتماد مردم به نظام و عدالت را میسوزاند بیآنکه صدایی از انفجارش بلند شود.
هر نگاه سرد و پاسخ تند، یک دیوار دیگر میان مردم و حاکمیت میسازد؛ دیواری که دشمنان بیرونی با هزار موشک هم نمیتوانند چنین بسازند.
اصلاح این وضع، با بخشنامه و شعار ممکن نیست؛ باید کرامت مردم دوباره به اصل خدمت در ادارات بازگردد و «وجدان اداری» زنده شود.
احترام، سادهترین و در عین حال عمیقترین شکل امنیت ملی است.
این بیاعتمادی همان چیزی است که سردرگمی اجتماعی را به همراه دارد. دشمنان بیرونی نیز دقیقاً از همین شکاف سوءاستفاده میکنند؛ شکافی که از بیاخلاقی روزمره در پشت میزهای اداری آغاز میشود.
برخی گمان میکنند این استان ارث پدری آنهاست؛ که بر هر کجایش خواستند، تیشه بزنند و هیچگونه پاسخگویی در برابر مردم استان برای خود قائل نباشند!
آری رفتارهای غیرشفاف، تصمیمگیریهای پشت درهای بسته، و بیتوجهی به مطالبات مردمی، از جمله آسیبهایی است که اعتماد عمومی را خدشهدار میکند در حالیکه مردم این دیار شایسته بهترین خدمات و احترام ها هستند.
- نویسنده : فرشته سنجیده


















Wednesday, 24 June , 2026