تیم اقتصادی دولت در شرایط غیرعادی، رفتار عادی دارد. دولت باید از توصیه‌های تکراری و تریبونی بیرون بیاید. مردم کاملاً حس می‌کنند که دولت در راستای بهبود وضعیت اقتصادی برنامه ندارد و همچنان با شعار پیش می‌رود.

ایلام- پایگاه خبری طلیعه زاگرس؛ در این روزها هرجا که جمع کوچک و بزرگی از مردم دور هم باشند، از مهم‌ترین مسئله کشور یعنی وضعیت معیشت و تورم بالا سخن می‌گویند. از رسانه‌های مختلف تا بحث داغ داخل تاکسی و یا هنگام خرید اجناس مورد نیاز و هر جایی که مردم در تعامل با همدیگر هستند، اکثریت از وضعیت نابسامان اقتصادی و فشار بر مردم سخن می‌گویند.

میوه‌ها گران شده، نان گران شده، لبنیات هر روز یک قیمت دارند، حبوبات و گوشت و برنج که دست خیلی‌ها از خرید آن‌ها کوتاه شده است. حتی بیسکویت و انواع کیک و کلوچه و تنقلات، با قیمت‌های عجیب و غریب مواجه شده‌اند. در این میان حقوق‌های پایین و خانواده‌هایی که با این حقوق پایین و تورم بالا باید صورت خود را تا آخر ماه با سیلی سرخ نگه دارند.

این وضعیت در رفت‌وآمدها هم تأثیرگذار است و چه بسا خیلی‌ها با درک شرایط موجود راضی نیستند به خانه فامیل و نزدیکان خودشان بروند و یا حتی یک مهمانی ساده و دورهمی داشته باشند.

این شرایط بر سلامت نه تنها جسمی که روحی مردم هم تأثیر مستقیم دارد. چه بسا حذف یا محدود کردن مواد غذایی سلامت افراد را دچار مشکل جدی کند.

به این وضعیت باید هزینه‌های درمان و دارویی برای کسانی که خدای ناکرده بیماری دارند را نیز اضافه کرد. اجاره خانه و هزینه‌های فرزندان در مدرسه هم از مواردی است که فشار مضاعفی بر خانواده‌ها وارد می‌کند.

با این همه مشکلات باید اذعان کرد که دولت چهاردهم با یک عملکرد بسیار ضعیف به کار خود ادامه می‌دهد. عملکردی که جای هیچ دفاعی ندارد و شخص رئیس‌جمهور باید در تیم اقتصادی دولت تجدیدنظر اساسی انجام دهد و نظارت‌ها را مستمر و سازنده در پیش گیرد.

موضوع تحریم برای بسیاری از مسئولین به یک بهانه قوی تبدیل شده است. در همه موارد کم‌کاری‌ها و ضعف‌های خود را با این موضوع توجیه می‌کنند. موضوعی که کسی منکر تأثیرگذاری آن بر اقتصاد نیست، اما روشن است که باعث همه مشکلات اقتصادی کشور تحریم نیست. مشکلات به وضوح به ضعف مدیریتی و نظارتی برمی‌گردند که البته کسی گردن نمی‌گیرد و تحریم را مقصر اول و آخر معرفی می‌کنند.

دولت چهاردهم باید خود را با واقعیات جامعه تطبیق دهد و از توصیه‌های تکراری و تریبونی بیرون بیاید. مردم و وضعیت معیشت را ببیند و کاری کند. بالاخره تحریم مال این یک سال و اندی که از عمر دولت چهاردهم گذشته نیست. چند دهه است که دشمنان ملت ایران را به دلیل قدم گذاشتن در مسیر استقلال و عزت مورد تحریم قرار داده‌اند و همین تحریم ما را در بسیاری از زمینه‌ها خودکفا کرده است.

مردم زیر بار گرانی قرار دارند و وظیفه دولت است که این دغدغه مهم و حیاتی مردم را مورد توجه اول و بسیار ویژه قرار دهد. این ملت در سخت‌ترین شرایط در کنار حاکمیت و کشور بوده‌اند و شایسته بهترین و زیباترین تکریم‌ها هستند.

  • نویسنده : فرشته سنجیده