دفاع از عملکردهای ضعیف و گلستان جلوه دادن استان کم برخوردار ایلام از نظر امکانات و رفاهیات اجتماعی ظلم آشکار به حقوق شهروندان ایلامی است

با وجودیکه طرح جمع آوری معتادین متجاهر مدتهاست در دستور کار نهادهای مرتبط قرار دارد و در این خصوص نیز به تازگی معاون سیاسی استانداری ایلام از ساماندهی تعداد ۲۴۳ معتاد متجاهر از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داده است، اما بنظر میرسد این اقدام آنگونه که باید و شاید موفق نبوده،! و همچنان کاستی هایی در این زمینه وجود دارد، که نیازمند بررسی بیشتر از سوی مسئولین امر بالأخص شخص استاندار می باشد!!

اشاره به این نکته ضرورت دارد که در بخش جمع آوری معتادان متجاهر افراد در کمپ های خصوصی نگهداری میشوند، مسئولین باید توجه کافی داشته باشند که در حقیقت این افراد برای مدت ۱۴ روز در این کمپها حضور دارند، عدم پایش، مهارت آموزی، و شناسنامه دار کردن هدفمند معتادین متجاهر، از طریق ایجاد بخشی به نام “سامانه پایش و کنترل معتادین متجاهر” و در نتیجه رهاسازی آنها بعد از این دوره کوتاه مدتِ درمان، حلقه های مفقوده ساماندهی به این بیماران اجتماعی است!!

بنابراین ذکر این سوال از مسئولین استان خالی از لطف نخواهد بود که بصورت شفاف اشاره کنند، منظور آنها از ساماندهی تعداد ۲۴۳ معتاد متجاهر چه می باشد؟!

در زمینه توانمند سازی، توسعه مراکز نگهداری و درمانی، کاهش آسیب های اجتماعی و بازگشت معتادین متجاهر به دامان خانواده و اجتماع چه اقدامات عملیاتی و جهادی در استان صورت گرفته است؟!

اماکن سالمی همچون پارکها، تفرجگاهها و گاها برخی محلات حاشیه نشین شهر به محلی امن برای جولان معتادین کارتن خواب، و خرده فروشان مواد مخدر در ایلام تبدیل شده است!!!

سوال اینجاست چرا کسی نیست که به ناکارآمدی، عدم پیگیری و ناهماهنگی مسئولین استان در دستگاههای ذی ربط، جهت ساماندهی هدفمند معتادین متجاهر پایان دهد؟!

همجواری معتادین متجاهر با کودکان، نوجوانان و جوانان آنها را در معرض انواع تهدیدهای گوناگون همچون ابتلای به بیماریهای مزمن، آسیبهای جدی در اثر توهم معتادین، سرقت و… قرار داده است!!!

در تمامی آموزه های اخلاقی و مذهبی ما، دروغ کلید همه خبائث و پلیدی هاست!
با مردم روراست باشید! پست و پشت میز نشینی به هیچ کس وفا نمی کند!! ما امانت دار و وام دار شهدا هستیم!

برخی ها اگر در مقابل این دروغ بزرگ که “استان ایلام جزو استانهای پاک کشور از نظر اعتیاد به مواد مخدر است”! سکوت کنید به شهیدان خیانت کرده اید!

چرا مسئولین فقط حرف می‌زنند اما در عمل کاری برای مردم انجام نمی‌دهد؟! دفاع از عملکردهای ضعیف و گلستان جلوه دادن استان کم برخوردار ایلام از نظر امکانات و رفاهیات اجتماعی ظلم آشکار به حقوق شهروندان ایلامی است!

اگر ظرفیت “ساختمان مرکز جامع نگهداری معتادین متجاهر” در ایلام وجود داشته است، چرا تاکنون از این فضا جهت ساماندهی هدفمند معتادین استفاده نشده، و اکنون بایستی با یک ضرب العجل ۱۰ روزه شناسایی و راه اندازی شود؟!
اصلا مگر میشود ظرف مدت ۱۰ روز امکانات لازم جهت ضد عفونی، اسکان و… این تعداد بالای معتادین کارتن خواب را فراهم کرد؟!

به راستی اگر ادعا دارید استان ایلام جزو استانهای پاک کشور از نظر اعتیاد به مواد مخدر است،!!! ضرب العجل ۱۰ روزه چرا؟!
اگر تعداد معتادین زیاد نیست، گرمخانه چرا؟! نوانخانه چرا؟!
پرده پوشی بر آمار بالای معتادین استان ایلام دردی را دوا نمی کند،! بلکه تنها منجر به حفظ صندلی و سِمت مدیریت برخی کاسه لیسانِ نااهلی میشود، که میز ریاست را میراث جاودانه پدرانشان می پندارند!

مردم انقلابی استان ایلام، سالهاست که به سیاست بازی و مصلحت اندیشی برخی مدیران ناکارآمد و حزبی عادت کرده اند،! سالهاست که مصالح مردم به پای منافع برخی ها ذبح شده است!

علی ای حال مسئولین پر مدعای استان پاسخ دهند، که در زمینه صیانت و پایداری معتادین متجاهر پس از بهبودی چه اقداماتی صورت گرفته است؟!
چراکه ساماندهی در بیان موارد ذکر شده معنا پیدا میکند،! بنابراین دقیقا بیان کنید چه ساماندهی هایی صورت گرفته است؟!

با توجه به ناکافی بودن امکانات دولتی برای ساماندهی معتادان متجاهر، آیا تاکنون دنبال جلب مشارکت خیرین و سازمانهای مردم نهاد برای ایجاد خانه های حمایت و احداث کمپ دولتی بوده اید؟!

پُر واضح است که صرفا با جمع آوری معتادین متجاهر، نمیتوان وابستگی روانی آنها را به مواد مخدر از بین برد، زیرا این افراد بعد از مدتی مصرف مواد را از سر می‌گیرند! و کماکان به اجتماع آسیب میزنند!

  • منبع خبر : طلیعه زاگرس