این روزها در برنامه های مختلف فضای مجازی برخی ها عملا زندگی شخصی خود را پهن کرده اند و با به اشتراک گذاشتن زندگی شخصی خود در فضای مجازی دانسته یا ندانسته آسیبی بزرگی را به حریم خانواده و از بین بردن برخی ارزشها در جامعه وارد می کنند
وقتی اینستاگرام و وضعیت واتساپ و تصاویر پروفایل برخی از اشخاص را که می بینی، تصاویر نابهنجار و غیرمتعارفی را مشاهده می کنی که انگار فضای مسموم مجازی را به نمایشگاهی برای دیده شدن تبدیل کرده است!
فضایی که در آن به راحتی تصاویر شخصی و خانوادگی و حتی انتشار کلیپ هایی زننده از جشن تولد و مراسم عروسی و به نمایش گذاشتن سفره های مهمانی و…به راحتی در صفحات اجتماعی خود و استوری و پروفایل منتشر می کنند
فضای مجازی بحث زیادی را می طلبد، اما موضوعی که نمی توان به راحتی از کنار آن عبور کرد و متاسفانه بسیار در فضای مجازی دیده می شود، قربانی شدن فرزندان خردسال در این فضا برای فالوور و لایک بیشتر است!
فضای مجازی پر است از تصویر دختران و پسران خردسالی که با ظاهری غیرمتعارف و رفتارهایی خارج از سن و سال خود، معصومیتشان توسط والدین آنها پوشانده شده و متاسفانه با طناب والدینشان دارند در چاه فضای مجازی می افتند!
آیا پدران و مادران این کودکان لحظهای به هویت و شخصیت این کودک به عنوان یک انسان که قرار است در آینده در جامعه با سربلندی زندگی کنند، فکر کرده اند؟!
آیا این کودکان معصوم که امروز با خنده و شادی آنها را در صفحات مجازی به نمایش می گذارید، فردا نیز این گونه برای گذشته ی خردسالی خود در فضای مجازی خواهند خندید؟!
آیا والدین حق دارند که با شخصیت کودکان دلبندشان در فضای مجازی بازی کنند و از همین الان آنها را طوری تربیت کنند که به دنبال دیده شدن به هر قیمتی باشند؟!
آیا این کودکان معصومی که فضای مجازی دارد معصومیت آنها را خدشه دار می کند، باید به منبع خنده و سرگرمی عده ای در فضای مجازی تبدیل شوند؟!
والدین متوجه باشند که دارند چه جفایی در حق جگرگوشه های خود روا می دارند، آیا آنها لحظه ای از خود نمی پرسند که در فردای بزرگسالی، اگر این کودکان از چرایی این اقدام از والدین سوال کنند، آیا جوابی قانع کننده خواهند داشت؟
آیا فررندان قانع خواهند شد که برای افزایش فالوور و لایک و دیده شدن، آنها را در دل فضای مسموم مجازی انداختند؟
شاید در آینده والدین این اقدامات خود را به خاطره و فراموشی بسپارند اما خاطره فضای مجازی طوریست که هیچ چیز در آن پاک نخواهد شد و در فرداهای بزرگسالی همین کودکان شاید کودکی خود را در این فضا ببینند و از والدین خود به خاطر این جفا شاکی شود
عاقلانه فکر و عمل کنیم، فرزندان ما امانت الهی هستند و فردای قیامت در پیشگاه خداوند از وظیفه ی ما در قبال آنها سوال خواهد شد، طوری آنها را تربیت کنیم که در مسیر انسانیت واقعی حرکت کنند نه اینکه آنها را در مسیری قرار دهیم که شخصیت متعالی یک انسان را از همین کودکی از آنها بگیریم
البته برخی از افراد که اشتراک گذاشتن تصاویر خصوصی خود در فضای مجازی را تنها مربوط به شخص خود می دانند و آن را به کسی مربوط نمی دانند و عنوان روشنفکری به آن می زنند، مثل اینکه حواسشان نیست که جایی که چندین هزار فالوور دارد دیگر حریم خصوصی نیست و یک فضای عمومی است که رفتار های همگی متاثر از هم خواهند بود، روشنفکری نشر زندگی شخصی برای هزاران نفر نیست، روشنفکری سوءاستفاده از معصومیت و جذابیت کودکانمان در این فضا نیست، روشنفکری فریاد زدن داشته های مادی در فضای مجازی نیست، اینها نه تنها روشنفکری نیست که جز حقارت و عقده ی دیده شدن چیز دیگری نیست!
- منبع خبر : طلیعه زاگرس


















Monday, 22 June , 2026