آشنابازی در نظام اداری یک آفت بزرگ و غیر قابل کتمان است/ به دنبال چاره برای حذف آن باشیم/ اگر خدمت صادقانه و وجدان کاری بر دلهای ما حاکم باشد، قطعا بازخورد آن را در رضایت ارباب رجوع خواهیم دید

شاید برای شما هم بارها اتفاق افتاده باشد که به خاطر انجام کاری به اداره و دستگاه دولتی مراجعه کرده اید و به جای اینکه کارمندان آنجا بر اساس وظیفه قانونی خود کار شما را راه بندازند، شما متوسل به پیدا کردن آشنا و فامیل برای برطرف شدن مشکل خود شده اید!

مشکلات و نظام اداری و رفت و آمدهای طولانی مدت و بی جهت بر کسی پوشیده نیست، کارهایی که به راحتی می شود روند اداری خود را طی یک روز طی کنند، متاسفانه با امروز و فردا کردن و عدم احساس مسئولیت برخی ها در ادارات و دستگاه‌های دولتی، به هفته و ماهها هم طول می کشد
این رفتار نامطلوب اداری نه تنها از بعد روانی افراد را به هم می ریزد بلکه به بی اعتمادی و بدبینی به کل سیستم هم دامن می زند
مدیران و کارمندان ادارات در جایگاهی قرار گرفته اند که از لحاظ قانونی و شرعی و اخلاقی و انسانی نسبت به مراجعین خود وظایفی دارند که قانون نیز چارچوب آن را برای آنها مشخص کرده است، اما بارها هر کدام از ما تجربه داشته ایم که برای رفتن به اداراتپ و بانکها و دستگاه‌های دولتی‌ بی توجهی و حتی رفتار توهین آمیز برخی از افراد مواجه شده ایم، کارمندی که آنجا بابت کار برای مردم حقوق دریافت می کند با حرف زدن همراه با غرور و تاخیر در انجام کار، با مردم برخورد می کند و تعجب آور و تاسف آور آنکه کسی خیلی با اینها برخورد و حتی تذکر نمی دهد

در استان ایلام که متاسفانه به خاطر این نگاه که برخی ها که کارمند دولت هستند، فکر می کنند در یک جایگاه بسیار ویژه قرار گرفته اند، والبته در این میان به دلیل ضعف زبان مطالبه گری مردم و ضعف نظارتی، این موضوع بارها مشاهده شده است و تا زمانی که برای انجام کار اداری خود اسم شخصی آشنا را نیاوری کسی خود را مسئول انجام وظیفه اش نمی داند!
این آفت بزرگ دامن گیر نظام اداری ما هست و بعید است که ماهایی که کارهای اداری مختلفی داریم این موارد را تجربه نکرده باشیم،

البته نباید از کارمندان و کارکنان و مدیران زحمت‌کش هم غافل بود، که با جان و دل و صبر و حوصله به وظیفه ی خود در قبال مردم عمل می کنند و همواره تکریم ارباب رجوع جزء اولویت‌های کاری آنان است، اما به هر حال این آفت و بی توجهی و عدم احساس مسئولیت چیزی نیست که آن را کتمان کرد و مردم نیز در رفت و آمدهای اداری آن را بارها دیده و لمس کرده اند

به هر حال بر همه ما و مسئولین لازم واجب است که در هر جایگاهی که هستیم در برابر ارباب رجوع تکریم واقعی و نه شعاری و ادعایی، را رعایت کنیم، چرا که خیلی از ارباب رجوع ها حتی به حقوق خود نیز آگاه نیستند و مسئولین و کارمندان و کارکنان نباید از این شرایط سوءاستفاده کرده و از انجام وظیفه خود در حق کسی کوتاهی کنند، چرا که خودشان نیز در جای دیگری ارباب رجوع خواهند شد و قطعا خوش ندارند با آنها برخورد نامناسب صورت گیرد،

💢اگر بر دلهای همه ما وجدان کاری حاکم باشد، قطعا هیچ گاه هیچ ارباب رجوعی را از خود نمی رنجانیم مخصوصا اگر آن ارباب رجوع ناتوان از بیان و گرفتن حقوق خود باشد

به امید روزی که در ادارات و دستگاههای دولتی تکریم واقعی ارباب رجوع را همه مردم حس کنند

  • منبع خبر : طلیعه زاگرس