نماز رکن اساسی و ستون دین اسلام است و آیات متعدد قرآن به صراحت به اهمیت این فریضه ی دینی تاکید و احادیث زیادی از پیامبر و ائمه معصومین علیهم السلام به اهمیت این واجب دینی پرداخته اند

اما آنچه که امروز در جامعه و در بین اطرافیان و خانواده خود مشاهده می کنیم بی توجهی و سبک شمردن نماز از طرف برخی ها هست
به مساجد که نگاه می کنی اکثر آنها در هنگام اذان خالی از نمازگذار است!
برخی از آنها که نماز می خوانند نماز صبح شان تعطیل و با نماز ظهر می خوانند!

به بازار و اصناف و پاساژهای شهر که نگاه می کنی هنگام اذان به ندرت رنگ و بویی از نماز را حس می کنی؟
در بین خانواده ها متاسفانه برخی از والدین نماز را کوچک و بی اهمیت می شمارندو این بی اهمیتی به راحتی به بچه ها منتقل می شود!
برخی ها نیز که اهل روضه و سینه زنی به مناسبت‌های مختلف هستند، اما متاسفانه وقتی صدای اذان را می شنوند با بی تفاوتی از اقامه نماز عبور می کنند! مثل اینکه یادشان رفته که در روز عاشورا حتی جنگ و جهاد مانع از نماز اول وقت امام حسین (ع) نشد

اما چرا این گونه است، چرا مهمترین رکن دین باید این همه مورد بی توجهی و یا کم توجهی قرار گیرد؟
چرا بعضی ها با بهانه های واهی و خنده دار از جمله چون خدا جوابمو نمیده یا اوضاع اقتصادی خوب نیست با خدا قهر می کنند و نماز را ترک می کنند؟!
متولیان فرهنگی، مذهبی و اجتماعی، روحانیون و مدارس، دانشگاهها، آیا جز توصیه برای ادای نماز کار خاص و ویژه ای در این زمینه انجام داده ند؟! آیا اهمیت ویژه آن را آن طور که باید و شاید به نوجوانان و جوانان انتقال داده اند؟!

چرا نباید در بین اصناف و بازاریان ما یک هماهنگی و انسجام برای ادای این فریضه در محل کسب و کار وجود داشته باشد و با ادای آن در این مکان‌ها به صورت جماعت تصاویری زیبا از ابراز بندگی در پیشگاه خداوند را رقم بزنند؟

برخی ها هم با گفتن این سخن که ما غیبت نمی کنیم و به دیگران کمک می کنیم و همه کارهامون هم درسته، حالا چه نیازی هست که نماز بخوانیم، سعی می کنند نماز نخواندن خود را توجیه کنند، در جواب این عده باید گفت اولا با این حرفها فقط خودمون و گول می زنیم چرا که هر فطرت پاکی به صحبت با پرودگار و اظهار بندگی در برابر او که تجلی زیبای آن در نماز است، احتیاج دارد، ثانیا نماز ستون دین است هر چقدر هم کار خیر داشته باشی تا ستون نباشد، همه چیز فرو خواهد ریخت

بی شک آنها که در مسئولیت‌های دینی و تربیتی و فرهنگی قرار دارند، بیش از دیگران در این زمینه وظیفه بر گردنشان است
امروز نوجوانان و جوانان ما با سوالات متعددی در مورد مسائل مختلف روبرو هستند، از جمله مسائل دینی و اعمال عبادی، که اگر درست و منطقی از طرف والدین، مدرسه و روحانیون که مبلغ دین هستند پاسخ داده نشود، قطعا مشکل ساز خواهد بود،
در این میان نقش روحانیون به صورت عملی در مساجد، مکان‌های دینی و مذهبی و مکان‌های آموزشی بسیار پررنگ خواهد بود،
دشمن امروز در فضای بی در و پیکر مجازی دین و مذهب و هویت ما را نشانه گرفته است، آیا ما باید دست روی دست بگذاریم و فقط به توصیه های اخلاقی و دینی اکتفا کنیم!
جای تعجب آنجاست که بعضی ها ساعتها وقت خود را بی هدف در فضای مجازی تلف می کنند، اما برای چند دقیقه نماز خواندن هزاران بهانه و اما و اگر می آورند!

نماز، واجب الهی است و در روز قیامت سفت و سخت از آن سوال خواهد شد، نخواندن و سبک شمردن آن هم در دنیا خسران به دنبال دارد هم در آخرت، هر چقدر هم کار نیک انجام دهیم بدون نماز، نجات بخش نخواهد بود

  • منبع خبر : طلیعه زاگرس