دادستان مرکز استان ایلام با اشاره به عملکرد دستگاه قضایی در شرایط جنگ تحمیلی سوم، از رفع تصرف زمینهای مردم، برخورد با ساختوسازهای غیرمجاز، مبارزه با فساد، حمایت از تولید و برخورد با گرانفروشی بهعنوان مهمترین اقدامات دادسرا در ماههای اخیر خبر داد.
عبدالوهاب بخشنده ضمن تسلیت شهادت قائد شهید انقلاب اسلامی و تبریک هفته قوه قضاییه اظهار کرد: در ایام جنگ رمضان دادستانی متجاوزانی که قصد تصرف زمینهای مردم و منابع طبیعی را داشتند، برخورد کرد، و این زمینها رفع تصرف شد، شاید باور نشود، و در ساعات شب و بامداد از تحرکات افراد سودجویی تصرف غیرمجاز در اموال ملی داشتند، ممانعت شد.
ورود به بحث حقوق عامه و تخلفات شهرداری
وی با اشاره به بحث حقوق عامه خاطرنشان کرد: در موضوع ساختوسازهای غیرمجاز که یک معضل بزرگ در استان ایلام است، ورود کردیم و ترک فعل شهردار را اعلام کردیم، پروندههای زیادی در این خصوص تشکیل شده و مردم نتیجه آن را خواهند دید.
این مسئول قضایی همچنین به موضوع سد معبر اشاره کرد و از مردم خواست: مردم خودشان پای کار بیایند، سد معبر، نقض حقوق عامه و حقوق شهروندی است و چهره شهر را به هم میزند.
حفاظت از جنگلها و محیط زیست
بخشنده با اشاره به اهمیت حفاظت از محیط زیست گفت: امسال خدا را شکر نزولات جوی بسیار خوب بود و پوشش گیاهی بسیار خوبی داریم، اما با توجه به گرمایی که وجود دارد، امکان آتشسوزی هست.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان بیان کرد: از مردم عزیز تقاضا دارم خودشان پای کار بیایند و از این جنگلها که میراثی برای ما و آیندگان است، حفاظت کنند.
وی تأکید کرد: اگر خدای ناخواسته آتشسوزی رخ دهد، هم محیط زیست و هم منابع طبیعی نابود میشود و همه ما مسئولیت داریم، باید همه دستگاههای مرتبط پای کار بیایند.
برخورد با فروشندگان زغال
این مسئول قضایی به موضوع جدیدی اشاره کرد و گفت: متأسفانه کبابیها و حتی سوپرمارکتها از زغال استفاده میکنند و این موضوع جنگلهای استان را به مخاطره انداخته است.
وی افزود: با مشارکت مردم و با یک تدبیر میتوان از این جنگلها حفاظت و حراست کرد.
برخورد با شکارچیان غیرمجاز
بخشنده در خصوص حیات وحش استان نیز توضیح داد: بارها دیدهایم که متأسفانه افرادی که شکارچی هستند، احساس مسئولیت ندارند، دستور دادیم که شدیداً با این افراد برخورد شود.
رتبه برتر استان در رسیدگی به پروندهها
این مسئول قضایی افزود: از جهت آمار پروندههایی که به نتیجه رسیده، جزو استانهای برتر هستیم و قطعاً مبارزه با فساد سرلوحه کار دادسرا بوده است.
حمایت از تولید و اشتغال
وی همچنین در خصوص حمایت از تولید و اشتغال اظهار کرد: شاید موردی نبوده در خصوص اشتغال که ورود نکرده باشیم، بانکهای عامل را آوردیم، چون اکثر شرکتهای ما مشکل مالی دارند. شرکتهایی که تولیدکننده هستند، میتوانند کار کنند و را مورد حمایت قزار دادیم.
وی افزود: ما دو جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی را برگزار کردیم و امسال هم دوباره دو جلسه برگزار کردیم، با اینکه شرایط جنگی بود.
رفع نقاط حادثهخیز جادهها
دادستان مرکز ایلام خاطرنشان کرد: در بحث نقاط حادثهخیز جادهها نیز ورود کردیم و با استفاده از ظرفیت ضابطان، این نقاط را شناسایی و اقدام کردیم.
وی گفت: در خصوص برگشت زمینهای
منابع طبیعی تصرفشده به بیتالمال، اقدامات خوبی انجام شده است.
مبارزه با فساد و بازگرداندن اموال بیتالمال
بخشنده تأکید کرد: در بحث مبارزه با فساد، پروندههای کلانی داشتیم که خدا را شکر نتیجه گرفتیم. سعی ما بر این است که پول مردم یا پول بیتالمال برگردد.
وی افزود: خدا میداند در زمان جنگ، تمام شعب ما دایر بود و به دلیل جنگ تعطیل نکردیم. کار جهادی بود و همکاران با عشق و علاقه پای کار بودند.
برخورد با گرانفروشی و کمفروشی
دادستان مرکز ایلام در گفت: در بحث گرانفروشی، کمفروشی و تخلفاتی مانند عدم درج قیمت نیز ورود کردیم، کمیتهای در این خصوص تشکیل شده و با تعزیرات و اداره صنعت و معدن و دیگر دستگاهها برای مبارزه با گرانفروشی در ارتباط هستیم.


















Tuesday, 23 June , 2026